Participatie &

Inspiratie

Team Participatie & Inspiratie

We stonden mooi op de kaart tijdens de laatste lockdown. We mochten openblijven en waren ook zonder QR-code toegankelijk. Natuurlijk baalden wij ook enorm dat onze culturele buren in 2021 maandenlang hun deuren moesten sluiten. Maar het was ook een soort van erkenning voor hard werken om heel veel bezoekers te helpen met de Corona-checkapp, DigiD en het regelen van de boosterprik. Het nieuwe Informatiepunt werd goed gevonden. Dat de hele bieb maandenlang in het teken stond van ons 100-jarig bestaan gaf vrolijkheid en gezelligheid die we wel konden gebruiken.

Bieb Bieb Hoera!

We kijken voldaan terug op de viering van ons 100-jarig bestaan. Bij de hoogtepunten in dit jaarverslag vertelden we al over alle feestjes en over Night at the Library. We zullen dat niet opnieuw herhalen. Wil je meer weten over de veelheid aan activiteiten die we in het kader van ons 100-jarig bestaan organiseerden? Bekijk dan vooral het magazine dat we aan het eind van alle festiviteiten maakten. Zie: https://onlinetouch.nl/bibliotheekkampen/100-jaar-bieb-kampen---bieb-bieb-hoera.

Met een live-uitzending via RTV IJsselmond konden we in februari op veilige afstand van elkaar toch heel veel mensen bereiken met de feestelijke start van ons jubileumjaar.

Café de Gelijkheid

Vrijdag 17 september 2021 opende Café de Gelijkheid haar deuren. Een tijdelijk café in een glazen huis op het plein voor de Bibliotheek. Hier gingen we drie maanden lang met wie maar mee wilde doen, in gesprek over ongelijkheid in Kampen. Met Café de Gelijkheid waren we onderdeel van een groter experiment ‘SDG’s en de Bibliotheken’

We maakten een verslag van het proces dat we doorlopen hebben, de reacties in het café, actie Poetsdoek, de opbrengsten en hoe we hiermee verder willen vanuit de Bibliotheek.

Livestreams en start Parkinsoncafé

Naast een uitpuilende agenda van alle jubileumactiviteiten organiseerden we in 2021 ook een aantal goed bekeken livestreams. In maart was meesterverteller Jan Brokken online bij ons te gast. In april nam Matthijs van Boxtel ons mee in zijn ‘Topografie van de Domheid’.

Samen met Bibliotheek Dalfsen boden we een aantal live-streams aan over de gevolgen van Corona voor specifieke doelgroepen. Zo ontstond een serie: ‘Corona & …’, over mentale veerkracht, rouwen midden in een andere grote crisis en voor ouders van pubers.

In 2021 is in een drukbezochte bijeenkomst een brainstorm gehouden over de start van een Parkinsoncafé in Kampen, hierin hebben we nauw samengewerkt met Quintus, met onze eigen vrijwilliger Mark de Boer (coach arbeidsmarkt en Parkinsonpatiënt) en Douwe van Klinken (Fysiotherapeut en onderdeel van ParkinsonNet).

Opening Informatiepunt

Donderdag 24 juni werd het nieuwe Informatiepunt in de Bibliotheek Kampen officieel geopend. Het Informatiepunt in Kampen is een co-creatie van Wijz Welzijn Kampen en de Bibliotheek. Mensen kunnen er terecht met alle vragen over de digitale overheid, maar ook met vragen over zorg of eenzaamheid. Bij het punt helpen vrijwilligers en medewerkers van WijZ en de Bibliotheek je met het vinden van informatie op internet. Of ze helpen bij het maken van een afspraak.

Het Informatiepunt is in 2021 goed op stoom gekomen en de groep van vrijwilligers groeit. In 2022 willen we vanuit dit punt nog veel meer samen gaan werken met andere organisaties en meer inloopspreekuren organiseren op deze mooie plek op de eerste verdieping van de Bibliotheek.

Taalpunt

In de eerste vier maanden van het jaar moest ook bij het Taalpunt alles online, zoals het praatcafé, de basistraining en sparmiddagen met vrijwilligers, de jaargesprekken en evaluaties. Het Taalcafé kon natuurlijk niet online. Toen we weer open mochten in mei waren de cursisten dolblij. Ze hebben, volgens eigen zeggen, thuis een dansje van vreugde gedaan.

Het Praatcafé kon na de zomer weer open. Tijdens de online-bijeenkomsten gedurende het eerste half jaar waren er wekelijks ongeveer 4 tot 6 deelnemers. Nu het Praatcafé weer daadwerkelijk in de bibliotheek kan worden gehouden komen er wekelijks rond de 20 bezoekers uit diverse landen (Syrië, Marokko, Turkije, Macedonië, Spanje, China, Somalië, Sudan, Eritrea, Irak, Griekenland, Hongarije, Curaçao, Maleisië).

Het Taalpunt heeft 58 actieve vrijwilligers en 89 cursisten waarvan 16 mensen met Nederlands als eigen taal (NT1).

Donorwet en Coronacheck-app

In juni 2021 ging de nieuwe donorwet in. In spotjes op radio en televisie werd iedereen opgeroepen om een keuze te registreren. Als mensen er meer over wilden weten of hierbij hulp nodig hadden konden ze naar de bibliotheek komen. Ook in Kampen hebben we veel mensen verder kunnen helpen en van goede informatie voorzien.

In december 2021 kregen we net als alle andere bibliotheken in Nederland een taart van het ministerie van Volksgezondheid, Wetenschap en Sport (VWS) als dank voor onze inzet bij de ondersteuning van het Coronatoegangsbewijs. Minister Hugo de Jonge schreef hierbij: “Jullie hebben ons enorm geholpen met de ondersteuning van het Coronatoegangsbewijs. Wij zijn jullie hier erg dankbaar voor. Ook krijgen we positieve signalen over jullie dienstverlening, een compliment aan jullie allen. Ga zo door!”.

Cursus Klik&Tik en Internetcafé weer opgestart

In september is de cursus Klik&Tik weer opgestart, met tien deelnemers. En ook het Internetcafé is gelukkig weer op gang gekomen. Iedere dinsdagochtend zitten deskundige vrijwilligers van Seniorweb klaar om mensen verder te helpen bij vragen over computers, internet, e-books, tablets en smartphones.

FF Buurten in de Vermuydenstraat

In 2021 deden we vanuit de Bibliotheek opnieuw mee aan een FF Buurten project. Daarin gaan we met veel samenwerkende organisaties (WijZ Welzijn Kampen, Sambiq, De Kern, DeltaWonen, Humanitas, Stichting Present Kampen, Apotheek Flevowijk, Gemeente, politie, kerken en zorgorganisaties) een buurt in Kampen in, op onderzoek naar wie er wonen, wat er speelt en wat er beter zou kunnen. Deze keer bezochten we drie flatgebouwen in de Vermuydenstraat, met vooral oudere bewoners.

Aan het eind van het traject maakten we een televisie-uitzending vanuit de flats. De uitzending was een mooie co-creatie met Wijz, RTV IJsselmond en de Bibliotheek, in samenwerking met de bewoners en alle andere betrokken organisaties. Het is hier terug te kijken:

Het Beste van Kampen

Als culturele organisatie waren wij in 2021 partner van Het Beste van Kampen, het initiatief dat zich inzet om cultuur en plussers (55+ tot 100+) samen te brengen om op een creatieve manier de leefbaarheid te vergroten en sociale interactie te verbeteren. Het programma is een samenwerking tussen WIJZ Kampen en SAMBIQ (Stadsgehoorzaal, Stadsarchief, Stedelijk Museum, Bibliotheek en Quintus). Door deze unieke samenwerking hebben we op heel veel plekken in Kampen onze wortels en werken we vanuit een grote achterban. Door de uiteenlopende kennis en ervaring van al deze organisaties hebben we met het Beste van Kampen senioren heel veel te bieden! Hier gaan we zeker mee door in 2022.

Boomerang Senior Brunnepe

Met onze nieuwe bakfiets trokken we erop uit. Zo waren we een aantal keer aanwezig bij de bijeenkomsten van Boomerang Senior in Brunnepe. We vertelden over onze service van Boek aan Huis, aangepast lezen en over het Informatiepunt.

Team Publieksservice

In de publieksruimten van de Bibliotheek gebeurde er van alles in 2021. Het is sowieso een team van weinig woorden en veel daden, dus we geven een kleine impressie van alle bezigheden in foto's.

Facebook event dromen in kampen
Winter 2021: AfhaalBieb lockdown groot succes!

Facebook event dromen in kampen
Maart 2021: Herinrichting Bibliotheek tijdens lockdown. Boeken uit Café Paatje naar de Bibliotheek.

Facebook event dromen in kampen
Nederland Leest ‘de Wandelaar’ van Adriaan van Dis’. Binnen een week waren alle exemplaren op!

Facebook event dromen in kampen
Sinds december 2021: Koopjeshoek doorlopende verkoop afgeschreven materialen.

Team Jeugd & Educatie

Feiten en cijfers