Hoogtepunten

Hoogtepunt 1: 100 taartenbakkers, 100 voorlezers, 100 feestjes

Vanaf januari zochten wij 100 taartenbakkers, 100 voorlezers, voor 100 feestjes! We wilden ons 100-jarig bestaan namelijk graag samen vieren met íedereen in de hele gemeente Kampen, maar 54.572 mensen uitnodigen was een beetje lastig, en mocht bovendien niet vanwege de Corona-maatregelen. We keken daarom naar wat wél kon: 100 kleine feestjes vieren! Heel veel mensen meldden zich aan om iets te bakken of om voorleesfeestjes te houden. Juist in de ‘bijzondere tijden’ wilde men graag iets voor een ander doen, en dat resulteerde in héél veel kleine feestjes, in verzorgingstehuizen, op kinderdagverblijven en scholen, gezellig op straat en ook wij werden getrakteerd op mooie en lekkere taartjes. Wat een feest! Het was geweldig om dit samen met velen te mogen doen! Dank aan iedereen die hieraan bijgedragen heeft. Aan het eind van alle festiviteiten ter gelegenheid van ons 100-jarig bestaan maakten we een magazine. Zie https://onlinetouch.nl/bibliotheekkampen/100-jaar-bieb-kampen---bieb-bieb-hoera.

Burgemeester Koelewijn en directeur-bestuurder Annette Schol bij de start van de festiviteiten.

Hoogtepunt 2: Twee succesvolle webinars voor professionals in kinderopvang en onderwijs

Als onderdeel van onze structurele samenwerking met kinderopvang en onderwijs bieden wij elk jaar een aantal inspiratiemomenten aan. Omdat we dit jaar niet met een grote groep samen konden komen, ontwikkelden we een online variant van kennisdelen. En het mooie was dat hiervan niet alleen ons lokale professionele netwerk wijzer werd, maar nog veel meer leerkrachten, pedagogisch medewerkers, vrijwilligers, logopedisten, medewerkers van bibliotheken en andere geïnteresseerden konden profiteren.

In januari keken 330 professionals (waarvan 60 uit Kampen) naar het webinar van Kees Broekhof over de inzet van digitale prentenboeken in kinderopvang en basisonderwijs en de meerwaarde die dit heeft voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. Inmiddels werd het bijna 1000 keer teruggekeken!

In de tweede helft van het jaar wist Anneke Smits in haar webinar Rijke Taal veel leerkrachten en docenten te inspireren. De aanleiding was het boek Rijke Taal van Erna van Koeven en Anneke Smits, waar vanuit het onderwijsveld veel positieve reacties op kwamen. Het initiatief voor dit webinar lag bij Bibliotheek Kampen en Stadkamer Zwolle, en we organiseerden het in samenwerking met Rijnbrink en enkele andere bibliotheken. Met 550 aanmeldingen was ook dit webinar een groot succes en het is inmiddels al 5000 keer (!) teruggekeken.

Webinar Digitale prentenboeken
Webinar Rijke Taal

Hoogtepunt 3: Night at the Library

Logeren tussen de boeken… In Bibliotheek Nijmegen doen ze het al vaker en het was een lang gekoesterde wens van ons. Een activiteit die tijdens ons 100-jarig bestaan echt niet mocht ontbreken. Dertig jonge mensen (tussen de 15 en de 30 jaar) durfden het avontuur wel aan en kwamen een nachtje kamperen in een knal oranje pop-up tent. Voordat ze in hun tentje kropen was er van alles te doen en te beleven. Een bouwplaats vol karton om in stilte mee aan de slag te gaan, dans, poëzie, in gesprek in ‘Café de Gelijkheid’, het vormgeven van een creatief ontbijt. De deelnemers is het spookverhaal dat Reijer van ’t Hul om klokslag 12 uur kwam vertellen levendig bijgebleven. Aansluitend is er tot in de vroege ochtend ‘geweerwolft’. Van slapen kwam niet veel maar dat vond niemand erg. En met yoga in de vroege ochtend was het ontspannen wakker worden na een zeer geslaagde culturele nacht in de Stadskazerne. Dit smaakt naar meer!

Foto: Freddy Schinkel, De Stentor